+48 618 990 115
+48 602 155 661
wajm@pianobeton.pl

Budowa drogi przy użyciu pianobetonu znacznie przyspiesza realizację projektu, a jest stosunkowo tanią alternatywą dla konstrukcji tradycyjnych. Z tego powodu wybór inwestorów budujących drogi coraz częściej pada na pianobeton, który oferuje firma WAJM.

Właściwości pianobetonu

Pianobeton jest betonem lekkim o objętości porów w zaprawie cementowej sięgające nawet 60%, wytworzonym w specjalnej maszynie. Charakteryzuje się takimi właściwościami jak:

  • zdolność do samozagęszczania i samopoziomowania,
  • mrozoodporność i ognioodporność,
  • zdolność do tłumienia drgań i dźwięków,
  • termoizolacyjność,
  • duża wydajność produkcji i łatwość w obróbce,
  • niska gęstość (mieszcząca się w przedziale od 400 do 1400 kg/m3).

Za pomocą dodatków można polepszyć właściwości mechaniczne pianobetonu, np. zwiększyć jego wytrzymałości, odporność na ściskanie, czy odporności na zginanie przy rozciąganiu. To sprawia, że podbudowa dla drogi dojazdowej jest solidniejsza i mniej podatna na różnego rodzaju uszkodzenia.

Te i inne właściwości betonu komórkowego ułatwiają wykonanie podbudowy drogowej, która przylega do wjazdu na posesję, i skracają czas utwardzenia tej drogi.

Pianobeton: zalety i ograniczenia zastosowania

Jakie są największe zalety pianobetonu? To przede wszystkim:

  • łatwość wytwarzania mieszanki i szybkie utwardzenia drogi — aby podbudowa drogi mogła się utwardzić, potrzeba zaledwie 24 godzin;
  • szybkie i proste zastosowanie — budowa drogi nie wymaga wykonywania robót gruntowych ciężkim sprzętem;
  • termoizolacyjność i mrozoodporność – co zapobiega degradacji podbudowy i zamarzaniu podłoża pod drogą i jego wysadzaniu.

Dlaczego pianobeton jest coraz częściej wybierany przy budowie i remontach dróg? Wpływ na to ma nie tylko wytrzymałość i niski ciężar materiału, ale również to, że jego zastosowanie może obniżyć koszty budowy drogi nawet o 30%.

Warto także wspomnieć przyjazność dla środowiska. Dzięki wykorzystaniu pianobetonu nie ma potrzeby dodatkowego zagęszczania podbudowy, przez co skraca się czas pracy maszyn budowlanych. Dzięki temu zmniejsza się ilość szkodliwych związków emitowanych do środowiska.

Przykłady zastosowania pianobetonu do budowy drogi

Pianobeton przyspiesza proces budowy i zapewnia doskonały tani fundament dla konstrukcji drogowych. Materiał sprawdzi się zarówno przy budowie drogi, jak i jej remoncie.

Lekki beton jest często wybierany w trudnych przypadkach, w których budowa drogi jest skomplikowana, ponieważ tradycyjne rozwiązania okazują się nieskuteczne. Materiał sprawdzi się bardzo dobrze, nawet wtedy, gdy trzeba będzie zrobić podbudowę na podłożu bagiennym czy w terenie miękkoplastycznych gruntów organicznych.

W USA beton komórkowy był stosowany do budowy 2300 km podbudowy drogowej Northwest Highway — ogółem ułożono ponad 13 000 m3 materiału. Znanym przykładem w stanie Illinois jest budowa czteropasmowej drogi The Central Road o długości 3 km.

Innym przykładem zastosowania pianobetonu w budownictwie drogowym jest wypełnienie pustych przestrzeni w gruncie, powstałych w wyniku trzęsienia ziemi w San Francisco. W Polsce można wymienić drogi na odcinku Kostrzyn-Gorzów, gdzie wypełniono przestrzeń nad przepustami wzdłuż całej podbudowy drogi.

Inne zastosowania pianobetonu w drogownictwie

Pianobeton sprawdzi się nie tylko przy budowie dróg, ale wszędzie tam, gdzie potrzebny jest remont drogi. Dzięki lekkości, wytrzymałości i zdolności do pochłaniania drgań, materiał doskonale nadaje się do:

  • tworzenia podbudowy pod płyty drogowe, parkingi i torowiska;
  • remontu dróg, chodników oraz ścieżek rowerowych;
  • izolacji infrastruktury technicznej powyżej głębokości przemarzania gruntu;
  • umocnienia niestatecznych skarp i wykopów (podbudowa drogi zapobiega dalszemu osuwaniu się gruntu, a tym samym ryzyku, że nastąpi katastrofa drogowa).

Jednocześnie warstwa podbudowy z pianobetonu jest jednolita, sztywna i nie wymaga dylatacji, a także skraca czas budowy drogi.